Saturday, January 30, 2010

Saigon...Saigon

Atas kerana urusan kerja, aku berpeluang juga menjejakkan kaki ke Ho Chi Minh City ataupun dikenali juga dengan nama Saigon

Walaupun hanya satu malam di sana, aku masih berpeluang berjalan di sekitar kawasan District 1

Bagi aku, bandar Saigon sangat impresif

Rekabentuk bangunannya sangat classy ala-ala colonial

Lanskapnya sangat menarik, penuh pokok dan bunga segar menimbulkan suasana tenang

Motor merupakan pengangkutan utama dan kita sebagai foreigner adalah tidak digalakkan untuk memandu di sana

Kenderaan adalah sangat rapat dan hon dibunyikan dengan sangat kerap

Bak kata Mama yang pernah melawat Saigon sebelum ini, ianya seperti dalam filem Star Wars


Aku menginap di Liberty 2 Hotel

Nice place to stay

Selesa, bersih, TV ada ESPN, Star Sport, HBO & so on

Berada di tengah-tengah bandar lalu memudahkan perjalanan




Halal @ Saigon ini merupakan antara tempat makan yang menjadi tumpuan pelancong dari Malaysia

Restoran ini menghidangkan masakan Vietnam yang halal pada harga yang berpatutan

Oleh kerana perlu behave makan bersama Client, gambar makanan tidak dapat dipaparkan




Saigon di waktu malam boleh dikatakan "Lively"

Dengan sambutan Lunar New Year yang sudah tidak lama lagi, Saigon dilimpahi dengan lampu-lampu dan hiasan yang cantik-cantik

Gambar atas merupakan Opera House dan gambar bawah merupakan Majestic Hotel

Memang MAJESTIC!




Bandar Saigon dari pandangan atas

Nampak tak roundabout yang besar tu?

Dalam keadaan yang sangat sibuk dengan motorsikal dan kereta, aku masih yakin untuk melintas disana dan aku berjaya melintas!

Sebelum mesyuarat yang dijadualkan pada jam 10 pagi, aku mengambil peluang untuk berjalan-jalan disekitar District 1



Penjual-penjual begini adalah pandangan biasa di Saigon

Mereka menawarkan pelbagai barangan dari makanan hinggalah ke rokok dan nombor ekor



Antara bangunan unik yang aku nampak di sana

Cuba tengok betul-betul, pemilik bangunan ini menanam pokok parasit di tingkat paling atas

Barulah Green Building!




Lagi bangunan-bagunan di sana

Seperti yang aku telah katakan, sangat classy ala-ala colonial



Opera House ketika siang



Gereja lama di Saigon

Sama seperti di Eropah




Taman-taman seperti ini adalah sangat biasa di Saigon

Di District 1 sahaja aku rasa ada 2-3 taman begini

Kan bagus kalau KL boleh tiru

Sekurang-kurangnya tertapis sedikit udara yang berdebu


Pokok-pokok besar menghiasi lanskap di tengah bandar Saigon






Ben Thanh Market ini merupakan tempat wajib lawat terutamanya kepada kaum wanita

Menawarkan pelbagai jenis barangan seperti cenderamata, kain sutera, dan barangan kraftangan

Tawar sehabis baik, mereka mampu mengubahnya!


Hanya gambar yang ada aku, di Airport kerana kapal Tony Fernandez delay 2 jam!

p/s: segan nak minta tolong bos ambil gambar semasa berjalan (-_-!)

pp/s: aku akan ke Saigon lagi nanti, CONFIRM!

2 comments:

aiman said...

super nice journey,
ada bawak balik awek saigon?
opsss my bad....

Fariz Azhar said...

Simpan sana sudah...hahaha